Manifest en defensa d'una educació pública digna

21 de maig 2012, 0:05 publicada per Institut La Vall del Tenes   [ actualitzat el 21 de maig 2012, 0:05 ]
SOS Ensenyament
Estem vivint uns temps adversos, que es concreten en l'àmbit de l'educació en constants retallades que atempten contra la qualitat i dignitat de l'educació, un dret bàsic i inalienable.

És per aquest motiu i davant l'aprovació d'un nou paquet de retallades que s'aplicaran a partir del proper curs que el personal de l'Institut Intermunicipal La Vall del Tenes manifestem la nostra preocupació no només des d'una perspectiva laboral, sinó també i sobretot des d'una perspectiva educativa.

L'educació és l'eina fonamental que tenim per superar l'actual crisi econòmica i social i l'educació pública l'única que pot garantir la cohesió social, els valors de la solidaritat, la no discriminació i la igualtat d'oportunitats per a totes les persones, en totes les etapes de la vida i, per tant, una de les millors vies per treballar per a un futur millor.

Les retallades que està realitzant el Govern Central i la Generalitat incideixen molt negativament en la capacitat que tenen els centres i els seus professionals (mestres, psicopedagogs...) en  l'atenció a l'alumnat. Retallen recursos en un moment que la població escolar així com les necessitats educatives dels nostres alumnes no paren de créixer  i, per tant, afecten de forma molt important elements indispensables pel bon funcionament pedagògic dels centres, és a dir, atempten contra la qualitat de l'ensenyament i contra la igualtat d'oportunitats dels nostres alumnes:
  • Augment de la ràtio a 35 alumnes per aula a l'ESO i 40 al Batxillerat.
  • Augment de les hores lectives dels professors que disminueixen les hores d'atenció a la diversitat i a les necessitats educatives especials: desdoblaments, projectes ( Projecte Nou Tenes, Projecte Vall ) i atenció individualitzada (tutories, atencions psicopedagògiques).
  • Disminució general de les partides destinades a educació, ja més de dos punts inferior a la mitjana europea. Retallades que afecten no només a l'ensenyament secundari, sinó també a escoles bressol i universitats.
Catalunya no es pot permetre tornar a temps on l'educació era un privilegi d'uns quants, perquè entenem que és una via no només per accedir a treballs dignes sinó una via d'enriquiment i millora personal.

Per totes aquestes qüestions, fem una crida a tots els ciutadans i especialment a les persones que formem part de la comunitat educativa: pares i mares, alumnes i professorat a mobilitzar-se per aturar les retallades que degraden progressivament el nostre sistema d'educació pública que tants anys i esforços ha costat.

Cap retallada